Sabtu, 20 Disember 2014

TRIM POKOK BONZAI PODOCARPUS YANG BESAR


Salam hormat dan selamat sejahtera buat anda yang melawat blog saya ni. Kali ni saya nk share sikit berkaitan dengan Pokok Bonsai podocarpus, di negara2 eropah memang dah banyak tempat gunakan pokok ni bagi menghiasi taman dan landskap.



Kepada mereka yang mengemari tumbuhan yang cantik2 ni memang sesuai sangat jika di jadikan sebagai penyeri taman, di tambah pula dengan gaya creativiti tuan punya pokok yang sangat bernas memang terbaik lah jadinya.



Lihat dari ketinggian nya pun memang kita dah tahu saiz pokok ni macam mana. Ini memang agak mencabar kalau kita nak buat sendiri, tapi kalau dah minat benda susah pun jadi senang kan..... Hehe.


Apa pun kalau kita nak trim pokok ni saiz je punya besar, tinggi plak tu. Mula2 dapatkan tangga dan gunting besar ini. Kalau dh macam ni punya besar gunting telingga pun tak perasan. So hati2 semasa mengunakan peralatan tersebut. Mintak kebenaran mak ayah, pak cik mak cik, jiran2 dan sebagainya. Saya ringkaskan... Waktu trim pokok ni pastikan serata. Kepada mereka yang berpengalaman potong rambut memang kacang punyalah. Tapi bagi yang tak biasa tu boleh cuba hujung daun dulu bila agak serasi dengan gunting tu baru teruskan. Bukan apa tuan2 pokok ni mahal nanti terlajak potong kang..... Sakit mata memandang.


Pada permulaan buat benda2 ni memang tak selesa sikit bila dh mula faham nanti nak makan pun tak ingat tu dh memang tahap dewa la... Masa ni dh nak habis dh sepokok tinggal lagi 5-6 pokok je lagi hahaha..... Nampaknya sampai ke petang la jawapnya nanti. Kepada yang terlebih creative tu memang di sini memerlukan bakat semula jadi anda tu di berikan sepenuhnya dengam fokus yang tinggi untuk dapatkan bentuk yang menarik lagi terserlah keindahanya. Lagi 1 pesan saya masa atas tangga tu beringat2 la saya risau kalau anda terjatuh semasa trim pokok ni sambil hp kat tangan tengah baca blog nak trim pokok tu. 

Apa pun sekiranya ada apa2 pertanyaan pokok tersebut sila hubungi saya di talian +60107146204 tq pembaca2 blog saya.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan